تصاوير در كامپيوتر

همانگونه كه پايه علم كامپيوتر مبتني بر دو عدد صفر و يك مي باشد تصاوير نيز در كامپيوتر مبتني بر اين مفهوم بنيادين شكل مي گيرد كه وجود رنگ را با 1 و عدم وجود آن را با 0 نشان مي دهند كه مقياس آن با  bit اندازه گيري مي گردد و در اصطلاح به آن پيكسل Pixcelمي گويند . وقتي هر تصوير توليد شده در كامپيوتر بزرگ شو د مربع هاي كوچكي روي آن معلوم مي گردد كه به هر كدام از اين مربع ها پيكسل مي گويند . پيكسل كوچكترين عضو يك تصويراست . هر چقد تعداد پيكسل هاي تصوير بيشتر باشد كيفيت تصوير نيز بيشتر مي گردد . ميزان پيكسل بستگي به مقدار مغناطيسي دارد كه يك تصوير در هنگام تصوير برداري از محيط كسب مي نمايد و آن را با مقياس بايت اندازه گيري مي نمايند هر ميزان رنگ در تصاوير بستگي به ميزان بيتي دارد كه نمايش داده مي شود كه با اعدادي از قبيل0-255 نمايش مي دهند . تصاوير پايين تر از 8 بيت نمايش و يا تشخيص داده نمي شود و مقياس آنها قابل اندازه گيري نيست . تصاويري كه داراي 8 بيت رنگ يعني 256 رنگ مي باشند قابل مشاهده هستند . در سخت افزارهاي نمايش پيكسل در حقيقت ميزان تابش نور از روزنه هاي موجود در صفحه مي باشد .

اصول گرافیک کامپیوتري

گرافیک کامپیوتری به دو دسته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از گرافیک bitmap و گرافیک برداری (vector). آشنایی با اختلاف میان دو نوع گرافیک شما را در ایجاد و ویرایش گرافیک ها کمک خواهد کرد.

1- گرافیکbitmap  ر وش بيتي يا پيكسل(Raster):

گرافیک bitmap از نظر تکنیکی، گرافیک راستری (raster) نامیده می شود. این نوع گرافیک از پیکسل های به رنگهای مختلف برای تشکیل تصویر ها استفاده می کند. در این نوع گرافیک، هر پیکسل متعلق به محل مخصوص بوده و دارای مقدار رنگ مشخص می باشد. در هنگام کار با تصاویر bitmap ترجیحاً پیکسل ها، ویرایش می شوند تا خود موضوع یا اشکال. تصاویر bitmap یکی از بهترین روشها برای نشان دادن تصاویر با تُن پیوسته از قبیل عکس ها یا نقاشی های دیجیتالی می باشد برای اینکه این نوع تصاویر می توانند بسیار دقیق از نظر سایه ها و رنگ، درجه بندی شوند.این ساختار گرافیکی با تقسیم تصویر به تعدادی پیکسل های ریز و سپس تخصیص رنگ به هر پیکسل و تنظیم شدت رنگ وسایه آن کار میکند. اگر چه هر پیکسل تنها می تواند یک رنگ و شدت آن را نمایش دهد اما یک تصویر می تواند شامل صدها وهزاران پیکسل باشد. گرافیک Bit map دارای یک مشکل اساسی است و آن این است که چنانچه بخواهید اندازه یک فایلBit map" را بزرگ کرده و یا کوچک کنید، وضوح و کیفیت آن تغییر م یکند و حتی موجب به هم ریختگی تصویرمی شود.برنامه هایی که برای تغییر اندازه تصاویر Bit map استفاده میکنید یکی از این دو شیوه را برای این منظوربه کار میگیرند، شیوه اول از طریق کشیدگی پیکسل ها در هنگام بزرگ کردن اندازه تصاویر عمل میکند، بدون اینکه تعداد پیکسل ها را در کل تصویر تغییر دهد اما این شیوه ممکن است لبه های تیز و دندانه دار در تصویر ایجاد کند.شیوه دوم، پیکسل های غیرضروری را برای تقلیل اندازه تصویر حذف میکند. این فرآیند اغلب موجب پدید آمدن یک تصویر با کیفیت نامناسب می شود. تصور کنید که هر تصویر Bit map همانند یک موزائیک یا سنگ فرش طر ح دارباشد.اگر موزائیک یا سنگ فرش را بزرگ کنید طرح ها و شکل های موجود در آن کشیده شده و لب هها تیز و گوش هدار می شوند. زمانی که تصویر Bit map را کوچک می کنید، مقداری از طرح ها و شکل ها را دور می اندازید که این به نوبه خود باعث می شود موزائیک یا سنگ فرش ساختار و طراحی اولیه خود را از دست بدهد. البته شما می توانید درجه وضوح تصویر را به بالاترین تعداد نقطه در هر اینچ (dpi)افزایش دهید و تصویری واضح تر داشته باشید. به عنوان مثال تصاویر دیجیتال با درجه وضوح ۳۰۰ نقطه در اینچ جزئیات بیشتری نسبت به تصاویر با درجه و ضوح ۷۲ نقطه در اینچ ارائه م یدهند. یکی دیگر از مشکلات Bit map اندازه بزرگ فایل و اشغال کردن فضای زیادی از هارددیسک است شما می توانید با فشرده سازی فایل های Bit map با استفاده از برنامه های فشرده سازی مانند WinZip این مشکل را برطرف کنید. اگر می خواهید فایل های Bit map را از طریق پست الکترونیکی ارسال کنید، فشرده سازی آنها امری ضروری است که هم زمان ارسال و هم زمان دریافت آنها را کاهش می دهد، به علاوه اینکه بسیاری از کامپیوترهای موجود در تصاویرbitmap دارای رزولوشین (Resolution) هستند  منظور از رزولوشن تعداد پیکسل در اینچ می باشد که این رزولوشن به صورت تعداد پیکسل های یک تصویر تعریف می شود در تصاویر هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت و وضوحیت آن تصویر بهتر است. نشان دادن تصویر با یک تعداد پیکسل محدود باعث از بین رفتن کیفیت و برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام بزرگ کردن تصاویر بر روی صفه نمایش می گردد، همچنین باعث از بین رفتن برخی از جزئیات و پدیدار شدن ناهمواریها در هنگام چاپ کرن خواهد گردید. فتوشاپ از جمله برنامه هایی است که با این ساختار  کار می کند .در اين شيوه هر چقدرتعداد پيكسل بيشتر باشد كيفيت تصاوير بيشتر شده و در عوض حجم آنها افزايش يافته و ابعاد آن نيز بزرگتر مي گردد . اين نوع از تصاوير معمولا فاقد طول و عرض بوده و فقط شامل يكسري اعداد و ارقام مي باشند . اين نوع از تصاوير را در هر جايي و در هر مسيري مي توان مشاهده نمود و اغلب از طريق نرم افزاری مانند paint و يا ابزارهايي دوربين هاي عكاسي تهيه مي شوند . مشكل اصلي فايل هاي بيت مپي عدم انعطاف پذيري آنها مي با شد بطوريكه چنانچه بخواهيد اندازه فايل را كم و زياد كنيد كليت تصوير با مشكل مواجه مي گردد و در صورت فشرده سازي كيفيت آنها افت شديدي مي كند . تصاوير بيت مپي مانند يك سري موزائيك هستند تصور كنيد كه اين موزائيك ها كوچك و بزرگ شوند نظم آنها به هم خورده و دندانه دار مي گردد . تصاوير بيتي از طريق سه روش رقومي بوجود مي آيند :

·         روش RGB از تلفيق رنگهاي قرمز و سبز و آبی

·         روش CMYK از تلفيق، فيروزه اي صورتي ، زرد و سياده

·         روش HIS از تلفيق شدت ، سيري و رنگ

در هر كدام از روش هاي بالا تركيب چند رنگ با يكديگر كه ميزان غلظت آن ها از طريق ارقام نشان داده مي شود رنگ جديدي بوجود مي آورد مثلاٌ جهت بوجود آمدن رنگ مشكي در روش اول از تركيب سه رنگ قرمز و سبز و آبي به اين میزان {255،255،255}و رنگ نارنجي با تركيب{255،160،5}تشکیل می گردد.

2- گرافیک برداری:

گرافیک برداری از خطها و منحنی ها تشکیل می شود که این خطها و منحنی ها توسط بردار های ریاضی تعریف می شوند. بردار ها یک تصویر را بر اساس مشخصات هندسی آن تعریف می کنند. برای مثال یک تایر بایسکل در گرافیک برداری از دایره های رسم شده با مرکز مشخص که در مکانهای خاص قرار گرفته اند و با رنگهای تعیین شده رنگ شده اند، تشکیل شده است. شما می توانید بدون اینکه کیفیت گرافیک را از دست بدهید تایر را انتقال دهید، تغییر اندازه بدهید یا رنگ آن را تغییر دهید.اگر چه گرافیک برداری یا Vector کاربرد کمتری نسبت به Bit map دارد اما این نوع گرافیک برای ترسیمات با دقت بالا در برنامه های طراحی مثل AutoCAD ایده آل است. برنام ههای CAD و معماری از شکل های هندسی ساده برای ایجاد فای لهای Vector استفاده می کنند. از آنجا که شکل های هندسی Vector با استفاده از فرمو لها و معادلات ریاضی ایجاد می شوند، بنابراین دارای لبه های صاف و هموار هستند. اما مزیت اصلی گرافیک Vector این است که می توانید طرح ها و ترسیمات خود را بدون به هم ریختن تصویر یا ایجاد لبه های تیز، بزرگ و یا کوچک کنید؛ ضمن اینکه فایلهای برداری برخلاف Bit map فضای زیادی را اشغال نمی کنند.اکنون می دانید که گرافیک Bit map برای عکس ها و تصاویری که تغییرات تدریجی در سایه های رنگی آنها وجود دارد، مناسب است؛ در حالی که بردار برای برنامه های طراحی و نقش هکشی عملکرد مناسبی دارد؛ زیرا کاربر م یتواند بدون تغییر و به هم ریختگی، اندازه شکل را بزرگ یا کوچک کند گرافیک های برداری دارای رزولوشن یا کیفیتی هستند و آنها می توانند در هر رزولوشن و در هر اندازه ای بزرگ شوند بدون اینکه جزئیات یا کیفیت و وضوحیت تصویر را از دست بدهند. در نتیجه: گرافیک های برداری بهترین انتخاب برای گرافیکهایی هستند که باید در اندازه های مختلف ظاهر شوند.

توجه : فایلهای برداری دارای سایر کوچکی نسبت به فایلهای بیت مپی می باشند .

 

آشنايي با نرم افزارهاي گرافيكي

تقريبا از آغاز پيدايش كامپيوتر، يكي از مهمترين كاربردهاي نر م افزاري و سخ تافزاري اين دستگاه، مربوط به امور گرافيكي بوده است. ب هويژه با گسترش كامپيوترهاي شخصي و دسكتاپ، اين كاربرد در سطحي گسترده ميان طراحان و پديدآورندگان آثار هنري تصويري و حتي تجسمي گسترش يافت؛ ب هگون هاي كه ب هجرات م يتوان گفت امروزه طراحي گرافيكي در اموري همچون چاپ و نشر، جلو ههاي ويژه سينمايي، تبليغات تلويزيوني، نقش هكشي و طراحي قطعات صنعتي و بسياري امور فني ديگر نقش اصلي را ايفا م يكند و كارهايي ديگر مانند باز يهاي كامپيوتري، بنرهاي تبليغاتي اينترنتي و نر م افزارهاي چندرسان هاي نيز كاملا وابسته به گرافيك كامپيوتري هستند.

انواع نرم افزارهاي گرافيكي

تقسيم بندي نر م افزارهاي گرافيكي در بخشهاي گوناگون كاري دشوار است؛ زيرا كاربردها و توانايي هاي آنها منحصربه فرد نيست و هر يك بسياري از فنون را در خود جاي داد ه اند كه ممكن است در نر م افزاري مشابه، موجود باشد يا نباشد. گذشته از اين، ذوق و استعداد كاربران گاه به كاربردهايي از اين نر م افزارها مي انجامد كه ممكن است اساسا براي آن منظور طراحي نشده باشند. با اين حال مي توان به طور كلي نرم افزارهاي گرافيكي را در دسته هاي عمومي زير طبقه بندي كرد.

1- نر م افزارهاي گرافيك 2بعدي

اين نر م افزارها از پركاربردترين انواع خود شناخته مي شوند و بين عموم مردم به طور گسترده رواج دارند. نر م افزار فتوشاپ(Photoshop) از شركت ادوبي ،(Adobe)  مشهورترين نر م افزار طراحي 2بعدي در ايران و جهان است كه انبوهي از ابزارهاي گرافيكي را در خود جاي داده و هر كس به فراخور نياز خود برخي از آنها را به كار مي برد البته خود نر م افزارهاي گرافيكي 2بعدي به دو دسته بزرگ نقشه بيتي (vector) و برداري (bitmap) تقسيم بندي مي شوند كه نر م افزار فتوشاپ در گروه اول جاي دارد و مشهورترين نر م افزارهاي گرافيكي براي كار با تصاوير برداري، فري هند  (Freehand)و ایلوستریتور (Illustrator) از شركت ادوبي و كور لدراو  (CorelDraw)از شركت كورل هستند.

تصاوير نقشه بيتي اغلب تصاوير طبيعي هستند كه معمولا توسط دوربين هاي عكاسي گرفته مي شوند و طراح قصد دارد با ايجاد تغييراتي در آنها (مانند تلفيق دو تصوير، تغييرات سطوح رنگ و نورپردازي و افزودن متن به آن) اثري گرافيكي را پديد آورد. مهمترين مشكل تصاوير نقشه بيتي اين است كه با افزايش اندازه در چاپ يا نمايش، از كيفيت آنها كاسته مي شود و همچنين اعمال برخي تغييرات گرافيكي بر بخشي از تصوير مانند حذف يك درخت از ميان جنگل دشوار است.اما تصاوير برداري كه معمولا به دست خود طراح پديد مي آيند، اين دو مشكل را ندارند و بيشتر براي طراحي هايي همچون پوستر، بنرهاي تبليغاتي و مانند آن به كار مي روند؛ اما بيشتر تصاوير تهيه شده به كمك آنها به اندازه تصاوير نقشه بيتي، طبيعي به نظر نمي رسند.

2- نر م افزارهاي گرافيك 3 بعدي

اين دسته از نر م افزارها بيشتر براي كاربردهايي همچون تهيه تصاوير3بعدي، انيميشن 3بعدي، جلو ه هاي ويژه در باز يهاي كامپيوتري و و فيلمهاي سينمايي و مانند آن طراحي شد ه اند. مايا (Maya)و 3د ي استوديو/مكس (3D-Studio/Max)  از شركت اتودسك(Autodesk)  دو نر م افزار نامور در اين زمينه هستند كه نگارشهاي جديد آن تا آنجا پيشرفته اند كه طراحان مجرب مي توانند تصاويري را به كمك آنها پديد آورند كه چشم نمي تواند تفاوتي ميان آنها و تصاوير طبيعي دريابد.

يكي ديگر از نر م افزارهاي گرافيك 3بعدي كه بيشتر جهت تهيه نقشه ها و مد لهاي صنعتي به كارمي رود، نر م افزار قديمي اتوكد (AutoCAD) از شركت اتودسك است كه بين مهندسان معماري و طراحان قطعات صنعتي بسيار مشهور است.اين نر م افزارها هر يك توانمند يها و تخصصهاي ويژه خود را دارند اما در مجموع، داشتن حداقل معلومات در رياضيات به ويژه هندسه و مثلثات و آگاهي از برنامه نويسي، به طراحان و كاربران آن كمك بسياري خواهد كرد.

3- نر م افزارهاي گرافيك چندرسانه اي

برخي از نر م افزارها براي طراحي چندرسانه اي با كاربردهايي درون كامپيوتر، مانند تصاوير متحرك بر بستر اينترنت (تبليغات يا موارد ديگر) يا نر م افزارهاي آموزشي فراهم شده اند. نر م افزار فلش ا م اكس(Flash mx) از شركت ادوبي يكي از مشهورترين اين نر م افزارهاست.توانايي و انعطا فپذيري اين نر م افزاره ا به حدي است كه برخي از طراحان خو ش ذوق به كمك آنها بازيهاي كوچك و سرگرم كننده مي سازند.

 

 

4- نر م افزارهاي چاپ و نشر

نر م افزارهاي چاپ و نشر براي كارهمزمان متن و عكس در حجم انبوه طراحي شد ه اند و بيشتر كاربران اين نر م افزارها ناشران و روزنامه ها و مجلات هستند. معرو فترين نر م افزارهاي  امور نشر، اي نديزاين،(InDesign) و كوار ك اكسپرس (QuarkXPress)و پيج ميكر  (PageMaker)  از شركت ادوبي هستند.

5- نر م افزارهاي نمايشي

برخي از نر م افزارهاي گرافيكي صرفا به عنوان ابزاري دم دستي براي انجام كارهاي ساده و متداول مورد نياز بر تصاوير مانند نمايش، كاهش حجم،تبديل قالب يا فرمت گرافيكي، افكتهاي ساده تصويري همچون چرخش تصوير و تغيير اندازه تهيه شد ه اند. نر م افزارهاي شناخته شده اين گروه نيز عبارتند از اي سي دي سي از شركت ا ي سي دي سيستمز (ACDSee)  و حتي مايكروسافت پينت (Paint) و نمايشگر تصوير فكس ويندوزو  (Windows Picture and Fax Viewer) از شركت مايكروسافت البته بسياري ديگر از نر م افزارهاي گرافيكي وجود دارند كه لزوما در اين 5 دسته گروه بندي نمي شوند و كاربردهاي تخصصي خود را مانند كار بر تصاوير پزشكي، شناخت چهره يا اثر انگشت،كار با افكت هاي تخصصي سينمايي يا باز يهاي كامپيوتري و... دارند.

قالب هاي فايل هاي گرافيكي

از هنگامي كه نخستين تصوير كامپيوتري خلق شد، نخستين قالب فايل گرافيكي هم پديد آمد. هر تصوير گرافيكي تشكيل شده است از مجموع هاي از اطلاعات كه مي بايد يك نر م افزار آنها را بخواند و تصوير مربوطه را بر نمايشگر نشان دهد. مهمترين عامل هاي مد نظر در اين زمينه، حجم فايل، كيفيت تصوير و تفكيك پذيري آن هنگام نمايش هستند. تا كنون انبوهي از قالب ها پديد آمده اند كه برخي از آنها كاربرد عمومي يافته اند و برخي توسط شركت هاي پديدآورنده نر م افزار پشتيباني شده اند كه برخي از آنها بدين شرح هستند:

 

-bmp كه سرنام عبارت BitMap Paintbrush قالب فايل ساده استاندارد شده توسط شركت مايكروسافت است و هيچگونه فشرده سازي(Compression)  را جهت كاهش حجم فايل انجام نمي دهد و قابليت خاص ديگري هم ندارد و شايد تنها نكات مثبت آن،همان سادگي و پشتيباني توسط شركت مايكروسافت باشد.

 

jpeg كه سرنام عبارت Joint Photographic Experts Group كه يكي از قالب هاي پركاربرد گرافيكي است. فايل هاي اين قالب اغلب پسوند jpg دارند و كيفيت تصوير را فداي حجم آن مي كنند. با وجود آ نكه براي كاهش موثر حجم فايل مقداري از كيفيت آن كاسته مي شود، اما به دليل برقراري توازن مناسب ميان اين دو عامل، بين كاربران محبوبيت بالايي يافته اند.

 

tiff كه سرنام عبارت Tagged Image File Format  كه كيفيت واقعي تصوير را نشان مي دهند و فشرده سازي به مراتب كمتري را نسبت به قالب jpg بر تصوير اعمال مي كنند و در نتيجه حجم فايل هايشان بسيار بالاتر است؛ اما به همان دليل كه كيفيت را حفظ مي كنند، بين طراحان بسيار محبوبيت دارند. ويژگي ديگر فايلهاي tif اين است كه در صورت نياز، لايه هاي گوناگون تصوير مانند تصوير يا متن را در خود نگه ميدارند.

 

-psd قالب استاندارد فايلهاي ادوبي فتوشاپ (PhotoShop Document) كه علاوه بر ويژگيهاي فايلهاي  tifبه طور اختصاصي براي تصاوير كار شده در اين نر م افزار طراحي شده است.

 

gif كه سرنام عبارت Graphics Interchange Format   فايل هاي ذخيره شده در اين قالب حجم و كيفيتي پايين دارند، اما از آنجاكه در نگارشهاي جديدتر آن، امكان نمايش ترتيبي چند تصوير در يك قاب داده شده، به طور گسترده در صفحات وب كاربرد يافت.برخي ديگر از قالب هاي فايل هاي گرافيكي مشهور بدين شرح هستند:

 

dwg كه كوته نوشت واژه  DraWinG كه فايل هاي نقشه در نرم افزار اتوكد را در بر دارد. نقشه ها در اين قالب به صورت برداري ذخيره مي شود و از اين رو حجم آنها كم است

.

مفاهیم dpi , lpi , ppi چیست؟

pixel per inch(Ppi)تعداد پیکسل در یک اینچ، آنچه که به اشتباه رایج شده و بسیار استفاده می شود واحد dpi به جای ppi است. وقتی صحبت از دقت تصویر بر روی صفحه نمایش می شود، در واقع تعداد پیکسل در اینچ روی صفحه مانیتور مورد نظر است. برای در کاین مفهوم کافی است در نرم افزار Photoshop تصویری را ظاهر کنید. در حالی که خط کش ها را نیز نمایان کرده اید، ذره بین را انتخاب کرده و تا حد امکان تصویر را بزرگ کنید به طوری که پیکسل ها را به طور مجزا ببینید. اکنون پیکسل ها را شمارش کنید. خواهید دید که تعداد پیکسل ها در واحد اینچ همان چیزی است که شما برای تصویر انتخاب کرده اید. برای ساده شدن کار پس از اینکه تصویری را در Photoshop ظاهر کردید، به منوی Image / Image size

رفته و Resolution را مقدار 30 قرار دهید. اکنون پیکسل ها را شمارش کنید. با کمی دقت متوجه می شوید که در منوی Image size واحد اندازه گیری دقت تصویر pixel / inch در نظر گرفته شده است اما اغلب به اشتباه dpi گفته می شود. این اشتباه مصطلح از آنجا ناشی می شود که هر پیکسل روی صفحه نمایش را می توان یک نقطه فرض کرد و بنابراین ppi به اشتباه تبدیل به dpi شد در حالی که dpiمفهوم دیگری دارد

line per inch( Lpi)تعداد ترام های چاپ در واحد اینچ واحد lpi کیفیت چاپ را به ما نشان می دهد. هر چه lpi بالاتر باشد ترامها ریزتر خواهد بود. برای رسیدن به مفهوم lpi کافی است یک کار چاپی که ترجیحاً lpi آن کم یا به عبارت دیگر ترام ها درشت تر باشند انتخاب کرده و در زیر لوپ ترامها را شمارش کنید. خواهید دید که بسته به lpi مشاهده شده تعداد ترامها متفاوت خواهد بود مثلاً ترامهای روزنامه معمولاً 90 است بنابراین تعداد ترامهای شمارش شده در یک اینچ 90 خواهد بود. میزان lpi که در لیتوگرافی در هنگام خروجی فیلم Image setter یا پلیت  Plate setter  تعیین می شود بسته به شیوه چاپ و رسانه ای دارد که عمل چاپ روی آن انجام می شود. میزان lpi بر اساس رسانه چاپی در جدول ارائه شده است.

 dot per inch( dpi)دقت خروجی چاپگر آنچه که به عنوان dpi می نامند در واقع دقت خروجی است و مربوط به چاپگرها اعم از چاپگرهای لیزری موجود در دفاتر یاImage sette"r و Plate setter است به عبارت دیگر ppi نقاط روی صفحه نمایش است که به اشتباه dpi گفته می شود.Lpi نقاط موجود در چاپ یا ترام است و بالاخره dpi واقعی نقاط ایجاد شده توسط ماشین چاپگر می باشد.برای آنکه ب  تفاوت میان dpi و lpi بیشتر پی ببریم درا بتدا بایستی روشی که در چاپ باعث می شود که چشمان ما یک سطح را خاکستری ببیند شرح دهیم.چاپگرها )لفظ چاپگر به طور عام استفاده می شود و شامل چاپگرهای لیزری، ایمیجستر، پلیت ستر و ... می باشد( با استفاده از رنگ مشکی، رنگ خاکستری را ایجاد می کنند. برای ساخت رنگ خاکستری بایستی طرح ما به شکل سلولهای کوچکی تقسیم گردد. میزان سیاهی و سفیدی هر سلول وضعیت خاکستری را روشن می کند. در واقع هر چه سیاهی هر سلول بیشتر باشد رنگ خاکستری ایجاد شده تیره تر است بنابراین به سادگی می توان رنگ خاکستری را با استفاده از رنگ مشکی و آنچه که چشم از تلاقی رنگ سیاه و سفید در ک می کند، ساخت.در اثر این تقسیمات رنگ مشکی به شکل نقاطی به اندازه های مختلف روی صفحه کاغذ ظاهر می گردد. مجموعه نقاط سیاه و سفیدی اطراف آن در یک سلول هافتون باعث می شود که کار نهایی خاکستری دیده شود. هر چه که سفیدیا طراف بیشتر باشد رنگ خاکستری ظاهر شده روشن تر دیده می شود. به عبارت دیگر فضای روشن تر در سلول هافتون دارای نقطه سیاه کوچکتر و فضای تاریکتر دارای نقطه سیاه بزرگتر است.اکنون به این نکته دقت کنید که هر سلول هافتون به قطعات ریزتری تقسیم شده است. در واقع چاپگر برای نمایش هر سلول هافتون )ترام(از تقسیمات ریزتری استفاده می کند و این نقاط ریز در کنار هم ترام موجود در یک سلول را با درصد خاص خود می سازد. چاپگرهای لیزری معمول همچون HP5L دقتی معادل 30 و 60 نقطه در اینچ دارند. همچنین مدلهای بالاتر 120 dpi و بالاخره در ایمیجستر 2400 و360 نقطه در اینچ با کمی دقت متوجه خواهید شد که خروجی با dpi بالاتر، کیفیت بهتری در نمایش ترامهای چاپ می دهد. در واقع با dpi بالاتر امکان ایجاد سایه های ظریف تر خاکستری محیا می گردد.